top of page

Waarom jouw plant ziek wordt van te veel zorg

Rogier van Vught is hoofdbotanist bij de Hortus Leiden. Hij werkt dagelijks met honderden planten en toch was het eerste wat hij veranderde toen hij aankwam: stoppen met "controleren".


Toen hij begon, was de serre volledig steriel. Alles werd goed bijgehouden en elk beestje werd platgespoten met pesticiden (herkenbaar van in je eigen huis, much?).


Helaas betekende dat niet dat de kassen er weelderig bijstonden of er veel biodiversiteit was. Daar wou Rogier dus wel echt iets aan doen.


Zijn oplossing was het tegenovergestelde van wat je zou verwachten. Geen strengere aanpak, geen extra middeltjes,... Hij introduceerde wél biologische bestrijders — natuurlijke vijanden van de insecten die schade aanrichtten — en liet het ecosysteem zijn werk doen. Dat heb ik eigenhandig kunnen horen zelfs!


Het resultaat? De planten reguleren zichzelf nu en dat leidt zelfs tot minder ziektes en minder moeten reguleren. Een sterker systeem, omdat het de ruimte kreeg om te worden wat het moest zijn. Net zoals in de natuur, toch?


Ik denk dat veel van ons thuis hetzelfde patroon hebben. We zien een geel blaadje en gaan direct googelen naar welk merk pesticide ze kunnen spuiten. We gieten omdat het al drie dagen droog staat en dat we maar moeten water geven. We spuiten bij de eerste fruitvliegjes en doen ook zo goede dingen kapot.


Maar misschien is de beste plantenverzorging soms gewoon: even niks doen. Je plant vertrouwen geven, zorgen voor goede condities als licht en luchtvochtigheid... Zo veel wijsheid heb ik gehoord tijdens dat uurtje interview IN Hortus Leiden. Zelfs de kikkers waren te horen!

Het volledige gesprek met Rogier staat op de PlantPotCast: te luisteren via Spotify en Apple Music. Reageer gerust met een comment hier of stuur me een berichtje via hallo@deplantstylist.com en ik stuur je de link naar de aflevering.

 
 
 

Opmerkingen

Beoordeeld met 0 uit 5 sterren.
Nog geen beoordelingen

Voeg een beoordeling toe
bottom of page